Mit érdemes tudni az aranyérről?

Annyira sokan kerestek ezzel a problémával – ezúton is hálásan köszönöm a bizalmat – így gondoltam, próbálok segíteni egy blog bejegyzéssel is.

A téma intimitása miatt sokan nem mernek segítséget kérni. Pedig ez nagyon fontos, hiszen magától nem fog elmúlni. A különböző szerek általában a tüneti kezelést biztosítják, a probléma forrását nem oldják meg. Ebben szeretnék segíteni ezzel az írással, hogyan tudod az okokat megszüntetni. Tudd, hogy nem vagy egyedül, minden kb 2-3. ember érintett lehet.
Mint minden egészségügyi probléma esetén, így az aranyér esetén is az lenne a cél, hogy a megelőzésre fókuszálj! Mindig könnyebb valamit megelőzni, mint a már kialakult problémát megoldani.

Hogyan tudom megelőzni az aranyér kialakulását?

  • Először is gátizom torna, gátizom torna, gátizom torna… nem lehet elégszer hangsúlyozni milyen sokat tudsz tenni a rendszeres tornáztatással.

A gátizom torna azért is fontos, mert ha elkezded összehúzni majd ellazítani a végbél záró izmokat, ez beindíthatja a bélperisztaltikát segítve ezzel az emésztést.

Létezik egy ún. gasztrokolikus reflex (egy ősi reflex), miszerint, ha kb 3 dl étel bekerül a gyomorba, beindul a bél perisztaltikus rendszer – ezért van, hogy a babák esznek majd kakilnak (náluk még jól működik ez).

  • Kiegyensúlyozott, rostdús táplálkozás. Szándékosan nem írok “egészséges” táplálkozást, mert hogy az mindenkinek másmilyen. Hamarosan lesz majd egy recept gyűjtemény is itt a blogon, ahol garantáltan “aranyér barát” recepteket fogok hozni…
  • Nagyon fontos a megfelelő folyadékbevitel is. Ilyenkor a vízről beszélünk. Mivel minden szervezet egyéni, egyedi, hogy kinek mennyi a megfelelő víz mennyiség, az alkattól is függ. Azt szoktuk mondani, hogy ne várd meg, amíg szomjas leszel, hanem folyamatosan apránként igyál.
  • Figyelj az erőlködésmentes székelésre. Ha székrekedésed van, akkor figyelj arra, hogy csak kicsi darabkát préselj ki egyszerre. Préselés-Lazítás, préselés-lazítás…. így folytasd tovább (ne folyamatos erőlködés legyen).
  • Jógázz rendszeresen! A jóga segíti az emésztést, támogatja az anyagcsere folyamatot. Bizonyos sorok rendszeres gyakorlásával megelőzheted az aranyér kialakulását (és sok más egészségügyi problémát is).

Mit tegyek, ha már kialalkult aranyerem van?

  • Ha nincs gyulladás a területen, akkor naponta többször gátizom tornázz. A gátizom torna segítségével nő a terület tápanyag ellátása, vérkeringése, segítve a gyógyulást. Keress fel szakembert.
  • Ha gyulladásban van, akkor először meg kell várni amíg elmúlik a gyulladás – mindenképp fordulj szakemberhez! Ha elmúlt a gyulladás, akkor mehet a gátizom torna naponta többször.
  • Négykézláb testhelyzetek. A négykézlábas testhelyzetben a gravitáció már önmagában is támogatja az aranyér visszahúzódását. Lehet akár így porszívózni néhány csípő körzés, macska póz.
  • Figyelj nagyon a táplálkozásra, kerüld a túlzott szénhidrát, hozzáadott cukor fogyasztást. Figyelj a folyadékbevitelre. Törekedj rá, hogy a székelés erőlködés mentes legyen (a fentebb említett módszert alkalmazd a székelés során).

A kismama/babás/anya/szülőpozíciós jóga órákon megtanuljuk a gátizom tornát, így ha már megy önállóan, tudod egyedül is végezni biztosítva a hosszú távú női EGÉSZséged.

Ha tetszett a cikk, köszönöm, ha hírét viszed. 🙂

Ha szeretnél hasonló cikkeket olvasni, elsőként értesülni programjaimról, kedvezményekről, iratkozz fel hírlevelemre.

Szeretettel

Mariann

Női egészségünk alapja a gátizom torna