Szülés utáni hasizomról, kötényhasról (lógó has), szétnyílt hasizmokról

Úgy döntöttem megosztom veletek a kórházi élményemet, hogy támogassak, bíztassak mindenkit, akinek rossz érzése van a szülés utáni hasáról:

A második kislányom születése utáni napon életem párja jött első szülött kislányunkkal látogatóba a kórházba. A látogatási idő végén – amíg nagyobbik lánykám fenekét ápolta a párom a mosdóban és én vártam őket a folyosón – a biztonsági őr odajött hozzám, kedvesen a babámra mosolygott a kiskocsiban, majd a pocakomat nézte és megkérdezte:


“Van még egy baba odabent?”

Teljesen ledöbbentem a kérdés hallatán. Ha nem vagyok tudatában a várandósság és az utána levő időszak fizikai és mentális történéseinek, biztosan el is sírom magam. De még ezek tudatában is bevallom, rosszul esett a kérdés abban a pillanatban. Valószínűleg ez az ember egyáltalán nem akart megbántani, csak nem értette, hogy hogyan lehet még mindig “ekkora” a hasam. Szülés után egy nappal… Biztosan mindannyian tapasztaltatok hasonlót ismerősöktől, rokonoktól de akár a családtagoktól is.

Érdemes végiggondolni, hogy a várandósság során kilenc hónap állt a fizikai test és a lélek számára, hogy alkalmazkodjon a változásokhoz. Teljesen normális, hogy egy nap alatt nem lesz minden a “régi”. Minden szülés egyedi éppen ezért minden szülés utáni regeneráció is az. Minden szülést fel kell dolgozni – lelkileg is. Az is nagyon fontos, hogy ne hasonlítsd magad másokhoz, hiszen mindenkinek más a várandósság előtti háttere, a várandóssága és más ütemben történik a regenerációja is.

A kötőszövetek, ízületek a szülés után akár még 6-9 hónappal is nagyon lazák lehetnek, eltelhet egy év is mire “visszarendeződik” minden. Sok türelemre is szükség van a teljes gyógyuláshoz. Érdemes lassan, fokozatosan, először gyengéd mozgásformát választanod sportoláshoz.

A szülés után MINDENKIT éritnt a szétnyílt hasizom (rectus diastasis).

Az oka ugyanis az, ahogyan a baba növekedik a pocakban az egyenes hasizmok eltávolodnak egymástól. Tehát nem az számít, hogy hüvelyi úton vagy császármetszéssel szültél-e. Ennek a mértéke mindenkinél más. Van, aki észre sem veszi és van, akinek komolyabb. Az esztétikai problémán túl komoly egészségügyi kockázatot is jelenthet, ezért ha a következő tüneteket tapasztalod szülés után még több hónappal is, fordulj szakemberhez:

  • ha a hátadon fekszel és a klasszikus hasprést próbálod, furcsán felpúposodik a hasad (klasszikus hasprést egyébként TILOS végezni a szülés után, egyébként sem tesz jót a gerincednek!)
  • mindenhol szépen visszaalakult a tested, de a hasad „sehogy nem megy le”
  • intenzív hát, derék fájás
  • ciklus problémák

Mit javaslok még? 

A SZÜLÉS UTÁNI REGENERÁLÓ BABÁS JÓGA

Biztonságos, megfelelő gyakorlatokat végzünk a hasizmok rendezésére, melyet akár a babáddal együtt is végezhetsz!
Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy megtanuljuk elfogadni és szeretni önmagunkat – a fizikai testünket és lelkünket is. Nem is gondolnád, hogy ez mennyire fontos a szülés utáni regenerációd szempontjából! Éppen ezért sok önbizalom erősítő gyakorlatot végzünk a babás jóga órákon.
A babát is bevonjuk a gyakorlásba, így a gyermek felügyelet miatt sem kell aggódnod! Dalokkal, mondókákkal tesszük érdekessé a babák számára is a gyakorlást. A babák jógáztatása és a babamasszázs segíti test tudatuk megerősítését, enyhíthetőek a hasfájás tünetei, az alvás problémák.
A test gyakorlatok mellett nagy hangsúlyt fektetünk a helyes légzésre. A MÉLY HASI LÉGZÉS a HASIZMOK RENDEZÉSÉNEK ALAPJA, leggyengédebb regenerációja a szülés után. Ezen kívül a helyes légzés elsajátítása segíti a belső szervek hatékonyabb működését, a keringést, nyugtató, feszültség oldó, vitalizáló hatású.
A gátizom torna rendszeres gyakorlásával elősegítheted a gáti területet gyógyulását. Ezen izmok megerősítése is jótékony a hasizmok rendezésére is. Visszafordíthatod vele a stressz inkontinenciát (akaratlan vizelet elcseppenés), aranyér problémákat, a tág hüvely problémáját, mely negatívan befolyásolhatja a szexuális életedet stb.
Rendszeres gyakorlással elsajátíthatod a baba melletti relaxálást/pihenést, mely nagyon értékes képesség egy anyának és hosszú távra szól.
Minden órán van lehetőség átbeszélni a kérdéseket. Beszélünk a táplálkozásról, életmódról ami szintén fontos szerepet tölt be a szülés utáni regenerációdban.
Azt is érdemes mérlegelni, hogy egy kisbaba mellett sosincs olyan, hogy “megfelelő időpont”. Az online jóga órákon a ti bioritmusotokhoz igazodva töltődhetsz, regenerálódhatsz a szülés után, csodás pillanatokat töltve a babáddal. Ha pedig épp nem megfelelő az időpont nektek, választhatod a szülés utáni regeneráló programomat, melyet akkor végzel amikor csak szeretnéd.

Szeretettel várom a kapcsolódásunkat.
Mariann